VRIENDEN

... is een programma, dat kinderen en jongeren vaardigheden wil aanleren waarmee zij hun gedrag, gedachten en lichamelijke reacties kunnen aanpakken om zo weerbaarder te worden en angsten, piekeren en stress de baas te worden.  
De training zorgt voor algehele betere emotionele veerkracht om om te gaan met de uitdagende momenten in het leven. 


Wat is het?

Het vriendenprogramma is evidence based en is erkend door de World Health Organisation. Dat wil zeggen dat het wetenschappelijk bewezen is dat het programma:

  • Depressie helpt verminderen
  • Zelfregulatie van emoties verbetert
  • Positief denken versterkt
  • Angsten de baas helpt worden
  • Spanning en stress reduceert
  • Het zelfvertrouwen versterkt
  • Het vermogen versterkt om met stress om te gaan
  • Het vermogen versterkt om met angst om te gaan
  • Het vermogen vergroot om woorden te geven aan gevoelens
  • Weerbaarheid verstevigt


Verder is het zeer compleet, omdat het voor een heel scala aan problematieken werkt! 

 

Voor wie?

Het vriendenprogramma is een training voor (gevoelige) kinderen tussen de 5 en 7 jaar, 8 en 12 jaar of jongeren van 13-17 jaar. Kinderen/jongeren die verlegen of onzeker zijn, bang zijn om dingen fout te doen, angstig zijn of situaties vermijden. Kinderen die moeite hebben om met hun gevoelens om te gaan of die negatief over zichzelf denken en piekeren. Maar ook voor kinderen die snel boos worden of moeilijk met teleurstellingen om kunnen gaan. Daarnaast is het eigenlijk voor ALLE kinderen. Omdat ze “life skills” aangereikt krijgen waar ze hun hele leven profijt van hebben. Via het programma krijgen kinderen en jongeren meer inzage in hun gevoelens, lichaamsseintjes, ontspannen, helpende gedachten, support teams en jezelf belonen. Een fantastisch programma dat aan de slag gaat met zowel het lichaam als met gedachten en gedrag. 

 

Opbouw van de training

Het vriendenprogramma neemt de kinderen en jongeren aan de hand van de letters VRIENDEN mee op reis om te leren hun gedrag, gedachten en lichamelijke reacties beter te leren kennen en aan te pakken. Ze leren tevens om vrienden te zijn met  zichzelf.

De letters staan voor het volgende:

Voel je gevoelens: Leren (her)kennen van gevoelens bij zichzelf en bij anderen. Woorden leren geven aan wat ze voelen en hun lichaamsseintje te leren herkennen bij gevoelens van angst, spanning, stress, boosheid, verdriet, blij zijn.

Rust en ontspan: Leren hoe ze diverse methodes in kunnen zetten om zichzelf weer tot rust te krijgen als gevoelens de overhand nemen. Kinderen leren hierbij ook te onderzoeken wat voor hen goed werkt om te ontspannen en stress/spanningen zo rustiger te maken.

Ik kan het, ik kan het zo goed mogelijk proberen: Het verschil leren tussen gedachten en gevoelens en hoe gedachten invloed hebben op deze gevoelens. De kinderen leren om de niet-helpende gedachten om te zetten in helpende gedachten waardoor ze zich beter gaan voelen. Tevens leren ze dat ze zelf kunnen kiezen waar ze de aandacht op vestigen: “wat aandacht krijgt groeit”.

Een stappenplan: Je hoeft iets dat je lastig of spannend vindt niet in één keer te doen. Juist door het op te delen in kleinere stappen, hierbij de ontspanningsoefeningen te gebruiken en de helpende gedachten in te zetten kan je leren om het rustig en in kleine stapjes aan te gaan. Tevens leren de kinderen dat er verschillende oplossingen kunnen zijn voor een probleem: oplossingsgericht denken.

Naasten: Wie staat er om jou heen als steunteam? Kinderen leren na te denken over wie hun steunfiguren (kunnen) zijn, wat ze belangrijk vinden in vriendschappen, hoe ze zelf een goede vriend kunnen zijn en ze leren nadenken over wie hun rolmodel is van wie ze kunnen leren.

Doe je oefeningen: Het leren toepassen van het geleerde in diverse situaties.

EN ontspan: herhaling en een positieve afsluiting.

 

Vanuit onze praktijkervaring voegden we bij de kindersessies ook enkele specifieke opdrachten rond assertiviteit toe. Bij de jongeren staat we meerdere sessies stil bij een assertieve houding en manieren om op een respectvolle manier in contact te staan met zichzelf en anderen. 

 

Kostprijs?

Intakegesprek + 8 groepssessies (90' per sessie) + afrondingsgesprek

Via eerstelijnsconventie:

GRATIS (onbeperkt vanaf april) voor de volledige training kinderen (incl. intakegesprek + 1 afrondingsgesprek/verslag) - 

Aarzel niet om in te schrijven! 
We starten op met 4 kinderen/jongeren, max. 8 kinderen/jongeren per groep.

 

Wanneer?

SESSIES VANAF JANUARI 2024 

Groep A: 3e kleuterklas tem 2e leerjaar

Groep B: 3e leerjaar tem 6e leerjaar

 

KINDEREN  8 ZATERDAGEN:

Start op 20/01/2024  VOLZET -> geboortejaren 2012-2013-2014 ; lopend

 

KINDEREN 8 WOENSDAGEN:

Start op 31/01: 14u - 15u30 

GROEP A: Lopend

GROEP B: Lopend

 

SESSIES VANAF APRIL 2024

KINDEREN 8 WOENSDAGEN:

Start op 17/04: 17/04 – 24/04 –  15/05 – 22/05 – 29/05 – 05/06 – 12/06 – 19/06 (12u30 - 14u)  --> Geboortejaar 2018-2017-2016

Start op 17/04: 17/04 – 24/04 –  15/05 – 22/05 – 29/05 – 05/06 – 12/06 – 19/06 (14u00 - 15u30) --> Geboortejaar 2015 - 2014

Kostprijs: Gratis

Open voor inschrijving

 

KINDEREN  8 ZATERDAGEN:

Start op 27/04: 27/4, 4/5, 11/5,  25/5, 01/06, 08/6, 15/6, 22/6  (14u30-16u) --> Geboortejaar (2014)-2013-2012

Kostprijs: Gratis

Open voor inschrijving

Inschrijven kan per mail naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. - u krijgt dan een formulier toegestuurd met de vraag tot verdere gegevens en definitieve inschrijving. 

 

Go to top