‘Executieve functies’ is een begrip dat we gebruiken om te spreken over een geheel van neurologische vaardigheden. Hieronder worden de verschillende vaardigheden besproken:
Wanneer kinderen/ jongeren problemen hebben met executieve functies wilt dit niet per se zeggen dat ze op al deze verschillende deelvaardigheden uitvallen. Vaak hebben ze moeilijkheden op één of twee deelvaardigheden. Dit kan worden uitgeklaard door diagnostisch onderzoek.
Na het diagnostisch proces hebben we een beeld van de sterke en zwakke deelvaardigheden bij uw kind. In een eerste sessie wordt er gewerkt rond psycho-educatie. In de volgende sessies wordt er zowel gewerkt op psycho-educatie als intensief geoefend op de vaardigheden met een opbouw in moeilijkheidsgraad.
Aangezien elk kind een eigen profiel heeft met sterktes en zwaktes, wordt er steeds een individueel traject uitgestippeld. De sterke vaardigheden worden hierbij ingezet om de zwakkere te verbeteren.
Mogelijke deeltrajecten:
Hierbij bieden we heel wat gerichte, speelse oefeningen aan die erop gericht zijn om telkens meer informatie in het werkgeheugen te kunnen opslaan.
Wanneer kinderen een slechte responsinhibitie hebben, kunnen we stellen dat ze eerder impulsief aangelegd zijn. Een training op deze basisvaardigheid heeft dan ook als doel de impulsiviteit te verminderen. Hierbij leren we de kinderen aan om een probleem systematisch en op een stapsgewijze manier aan te pakken.
De training van deze basisvaardigheid bestaat eruit de kinderen uit te dagen tot nieuwe oplossingsstrategieën te komen. Opnieuw worden de kinderen op een speelse wijze uitgedaagd om problemen op te lossen, waarbij ze regelmatig van strategie moeten wisselen.
Wanneer je kind problemen ervaart op deze deelvaardigheid raden we een psychologisch traject aan om hierrond te werken. De training rond executieve functies focust minder op deze deelvaardigheid.
Er wordt gekeken naar de draagkracht van elk kind. Voor sommige kinderen zullen sessies van een half uur aangewezen zijn, voor andere kinderen eerder een uur.
Kinderen met een leeftijd onder de 8 jaar zullen we steeds een half uur voorstellen, adolescenten vanaf 12 jaar zullen we eerder een uur verkiezen vanwege de gelijklopende aandachtspanne in schoolse activiteiten.
Kinderen tussen 8 en 12 jaar zal individueel bekeken worden.
Volgt psychologische tarieven; sessies van 30' (35€) en een uur (70€).
Najaar 2023: Groepsaanbod!
10 groepssessies voor kinderen van 2e tot 4e leerjaar!
Intakegesprek, 10 sessies, opvolggesprek via eerstelijnsconventie.
10 vrijdagen:
6/10, 13/10, 20/10, 27/10, 10/11, 17/11, 24/11, 01/12, 08/12, 15/12
Telkens 16u30-18u
Kostprijs: 36€ voor de hele reeks!
Meld je nu aan via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.